hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کهگیلویه و بویر احمد| آغاز متفاوت سال تحصیلی برای کودکان کار

کهگیلویه و بویر احمد| آغاز متفاوت سال تحصیلی برای کودکان کار

امروز کودکان در چهارگوشه ایران‌زمین سال تحصیلی جدید را آغاز کردند و با هزاران امید و آرزو وارد کلاس‌های درس شدند اما درمورد کودکان کار قصه به گونه دیگری رقم می‌خورد؛ کودکان کار گچسارانی این روزها تماشاچی خریدهای هم سن و سال‌های خود هستند و برخی مواقع با حسرت رویا پردازی می‌کنند.

 به گزارش ایرنا، در شهر گچساران کودکانی هستند که آرزو دارند بوی لباس نو، دفتر و مدادپاک‌کن نو را با بوی مهر لمس کنند نه با کیف و کفش‌های کهنه به دیدار مهر بروند و حتی شماری از آن‌ها از رفتن به مدرسه محروم هستند. علی یکی از این کودکان است و درحالی‌که یک دستگاه ترازوی کوچک در دست دارد با حسرت در پشت ویترین مغازه‌ای به کیف و کفش و نوشت‌افزارهای رنگارنگی که از پشت ویترین‌ها چشم‌ها را مجذوب خود می‌کند می‌نگرد. علی از بازگشایی مدارس راضی نیست و در این زمینه گفت: برای مخارج زندگی‌ خانواده لازم است تابستان‌ها درآمد داشته باشم و در مهرماه به دلیل بازگشایی مدارس درآمدم کمتر می‌شود. این کودک کار ادامه داد: ۱۲ سال سن دارم و به خاطر مشکلات مالی خانواده در تابستان‌ها مجبور به کار کردن هستم. در این میان علاوه بر کودکان کار پدر و مادرانی هستند که برخلاف برخی افراد بوی مهر برای آن‌ها شادی و تنوع بوده موجب سرافکندگی و شرمندگی در برابر فرزندانشان شده است. لیلا یکی دیگر از کودکان کار که شهریور و مهرماه را ماهی ناخوشایند برای خود و خانواده‌اش دانست و گفت: در این ماه برای خرید لباس‌ها و لوازم مدرسه هرروز جنگ و جدل در منزلمان است. او بجای خرید برای مدرسه در کنار پدر خود با پهن کردن بساط دست‌فروشی نوشت‌افزار، چشم‌به‌راه مردم برای خرید هم‌سن‌وسال‌های خود است.

۲۱ دانش‌آموز کار در گچساران شناسایی شد

رئیس بهزیستی گچساران گفت: هم‌اکنون ۲۱ کودک کار در شهرستان گچساران از سوی تیم اورژانس اجتماعی بهزیستی این شهرستان شناسایی‌شده که تمام آن‌ها دانش‌آموز هستند. مهران کشاورز با بیان اینکه در سال گذشته ۴۵ کودک خیابانی و کار در گچساران و شناسایی‌شده‌اند، بیان کرد: وجود کودکان کار در شهرستان به علت مشکلات فرهنگی، اقتصادی و معیشتی است. او افزود: بیشتر کودکان کار پدران بیکار، معتاد، فرزند طلاق و پدران آن‌ها فوت‌شده و یا ازنظر معیشتی خانواده‌ها در مضیقه هستند. کشاورز بیان کرد: از این تعداد کودکان کار ۹ دختر و ۱۲ پسر کودک کار هستند. او گفت: ۶۷۰ دانش‌آموز زیرپوشش این نهاد حمایتی هم‌اکنون چشم‌انتظار کمک خیرین هستند.

۳۶۰ دانش‌آموزان مددجو زیرپوشش کمیته امداد هستند

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) گچساران در این خصوص گفت: ۳۶۰ دانش‌آموزان مددجوی زیرپوشش این نهاد حمایتی هستند که کمک‌هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند. محمد خادمی افزود: این کمک‌هزینه‌ها برای خرید پوشاک، کتب درسی و لوازم‌التحریر به ۳۶۰ دانش‌آموز زیرپوشش این نهاد حمایتی پرداخت می‌شود. او ادامه داد: تاکنون به نیمی از دانش‌آموز زیرپوشش این نهاد حمایتی نوشت‌افزار جمع‌آوری‌شده از سوی نیکوکاران پرداخت شد. خادمی اظهار داشت: سرانه هر دانش‌آموز ۲ میلیون ریال کمک‌هزینه از سوی کمیته امداد در سال تحصیلی جدید تأمین می‌شود. او افزود: پارسال میزان سرانه اعطایی کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان ۲ میلیون ریال بود. مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: علاوه بر این جشن عاطفه‌ها نیز با هدف حمایت و کمک به دانش‌آموزان نیازمند شهرستان نیز نیمه اول مهرماه برگزار و کمک‌های جمع‌آوری‌شده بین دانش‌آموزان مددجو و غیر مددجو توزیع می‌شود. او گفت: همه‌ساله در این ایام با برگزاری جشن عاطفه‌ها کمک‌های مردمی را برای دانش‌آموزان نیازمند جمع‌آوری و با مشارکت مدارس در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد. خادمی ادامه داد: در روز ۱۰ مهر امسال پایگاه‌های این نهاد در مناطق مختلف شهرستان برپا و کمک‌های نقدی و غیر نقدی عموم مردم برای دانش‌آموزان نیازمندان جمع‌آوری می‌شود. به گفته مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) گچساران، این جشن همه‌ساله به مناسبت بازگشایی مدارس و با هدف جمع‌آوری کمک به دانش‌آموزان نیازمند هم‌زمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد